دکتر نکویی نیا: نانوتکنولوژی علمی نوین و با چشم اندازی بسیار روشن و گسترده است به گزارش خبرنگار دانشگاه پیام نور از شهرکرد، دکتر نکویی نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شهرکرد در نشست هم اندیشی اساتید این دانشگاه گفت: علم نانو، در جهان از علوم جدید و میان رشته ای است و در بسیاری از حوزه ها، کاربرد دارد.

وی گفت: این علم، ساخت و دستکاری مواد در اندازه های بسیار کوچک و نانومتر است که هر نانومتر، 10 به توان منفی نه می باشد و مواد نانو در رنج یک تا صد نانومتر تهیه می گردند و موادی که در این رنج قرار می گیرند، در زمره مواد نانو طبقه بندی می شوند.

نکویی نیا در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور شهرکرد گفت: با توجه به اینکه مواد از فرم توده ای و عادی به ابعاد بسیار کوچک در اندازه نانو تغییر می یابند، لذا خواص آن ها هم تغییر می کند و این تغییر به دلیل کاهش مساحت سطحی و خواص کوانتومی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به حوزه های کاربرد نانو اضافه کرد: نانوتکنولوژی و علم نانو در عرصه های علوم پایه از شیمی و فیزیک و زیست شناسی گرفته تا در علوم فنی و مهندسی و حتی پزشکی و داروسازی، کشاورزی و بسیاری از حوزه های دیگر، ورود یافته و تقریبا همه علوم را تحت تاثیر خود درآورده است.

وی گفت: رتبه ایران از لحاظ تولید علم نانو در دنیا، هفت است و رتبه اول این دانش در اختیار کشور آمریکاست که بیشترین سرمایه گذاری در دنیا در این علم نیز به همین کشور اختصاص دارد و مجموع سرمایه گذاری کشورها در حوزه انو به رقمی بالغ بر 12 میلیارد دلار می رسد.

در پایان نیز وی به برخی محصلات تولید شده در علم نانو را، سطوح خودتمیزشونده، نانوپوشش ها، نانوفیلترها، شناسایی و درمان غدد سرطانی در پزشکی و ... اشاره کرد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر