ثبت اختراع عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز شهرکرد

مهندس میرزاخانی، از اعضای هیئت علمی دانشگاه موفق به ثبت اختراع جدید در اداره کل ثبت اختراعات گردید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه پیام نور از شهرکرد، زمینه فنی این اختراع (سیلندر دوقلو) در بخش مهندسی مکانیک و زیر بخش انواع موتور می­باشد که به تایید مرکز رشد دانشگاه شهرکرد، هیچ گونه مشابه خارجی نداشته و توسط اداره مالکیت صنعتی با شماره 83102 ثبت گردیده است.

امین میرزاخانی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز شهرکرد در گفتگو با خبرنگار دانشگاه گفت:

در بیشتر موتورهای رایج سیستم سیلندر پیستون به نحوی است که یک پیستون در یک سیلندر قرار گرفته و برای ایجاد حرکت میلنگ، فرآیند احتراق در اتاق احتراق به نحوی صورت می­گیرد که مقداری از انرژی ناشی از احتراق به پیستون و مقدار دیگر به سیلندر انتقال می­یابد و در نتیجه ی این عمل، باعث هدر رفتن مقداری انرژی می­شود.
 
اما در این طرح هر سیلندر شامل دو نیم سیلندر چپ و راست است و بین این دو نیم سیلندر، واشر سر سیلندر قرار گرفته و به وسیله پیچ و مهره با زاویه 45 درجه به یکدیگر متصل می­شوند و دو پیستون که بر روی آنها رینگ­های فشاری و روغنی تعبیه شده، تحت برش 45 درجه در یک انتها قرار گرفته اند، داخل این دو نیم سیلندر قرار می­گیرند.
 
میرزاخانی اضافه کرد: این طرح طراحی شکل هندسی دسته های شاتون به نحوی صورت گرفته است که انتقال حرکت از پیستون به میلنگ به راحتی انجام شود.

وی، کاهش میزان مصرف سوخت، کاهش آلایندگی محیط زیست،  افزایش قدرت موتور، استفاده بهینه از سوخت و جلوگیری از اتلاف انرژی را از مزایای این طرح برشمرد و گفت این طرح در صنایع نظامی، خودروسازی، ماشین آلات راه سازی کاربرد دارد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر